shape
shape

Różnice kulturowe w biznesie

MADU · 19 listopada 2021

Ten artykuł ma za zadanie przedstawić a także wyjaśnić występujące różnice kulturowe w biznesie.  Dowiedz się, jakie obszary mają wpływ na międzynarodowy biznes i jakie cechy charakteryzują niektóre nacje.


Podobnie jak w przypadku międzynarodowych relacji biznesowych, czynniki, takie jak polityka, ekonomia, kwestie społeczne, technologiczne, prawne i środowiskowe mają wpływ na obszar handlu. Społeczny aspekt odnosi się do kulturowego importu i eksportu – różnice kulturowe odróżniają jeden rynek zagraniczny od drugiego.

Rozumienie tych różnic kulturowych sprawia, że szansa na handel zagraniczny odniesie pożądany sukces bądź też nie.

Kultura stanowi zestaw wspólnych i akceptowanych norm podzielanych przez dane społeczeństwo. Natomiast w międzynarodowym kontekście biznesowym to, co jest powszechne i akceptowane dla specjalisty z jednego kraju, może być zupełnie inne dla partnera z zagranicy.

Rozpoznanie i zrozumienie, w jaki sposób kultura wpływa na międzynarodowy biznes w trzech podstawowych obszarach:

  • komunikacji,
  • etykiety,
  • hierarchii organizacyjnej,

mogą pomóc uniknąć nieporozumień ze współpracownikami i klientami z zagranicy oraz osiągnąć sukces w zglobalizowanym środowisku biznesowym.


Komunikacja

Skuteczna komunikacja to podstawa powodzenia dla każdego przedsięwzięcia biznesowego. W wielu międzynarodowych firmach język angielski jest językiem biznesu. Ale nie tylko język, którym mówisz, ważny jest sposób, w jaki przekazujesz swoje przesłanie.

Na przykład Finowie cenią bezpośredniość oraz zwięzłość, specjaliści z Indii okazują się być bardziej pośredni i stonowani w swojej komunikacji. Co więcej, chociaż płynny angielski może dać Ci profesjonalny impuls na całym świecie, zrozumienie znaczenia subtelnej niewerbalnej komunikacji między kulturami może być równie ważne w międzynarodowym biznesie.

To, co może być powszechne w Twojej kulturze — czy to mocny uścisk dłoni czy nawiązanie bezpośredniego kontaktu wzrokowego— może być nawet obraźliwe dla przedstawicieli innych kultur. Staraj się przeprowadzać badania przed profesjonalnymi interakcjami z osobami z innej kultury.  

Etykiety

Adres to ciekawy temat, jest bardzo ważny w kontaktach ze współpracownikami i partnerami biznesowymi z różnych krajów.

Czy wolą tytuły i nazwiska, czy dopuszczalne jest bycie po imieniu?

Chociaż może się to różnić w zależności od organizacji, to na przykład kraje azjatyckie, takie jak Korea Południowa, Chiny i Singapur, zwykle używają formalnego Pan lub Pani + Nazwisko, podczas gdy Amerykanie i Kanadyjczycy zwykle używają tylko imion.

Trzeba pamiętać, że popełnienie błędu może okazać się niebezpieczne.

Pojęcie punktualności może również różnić się w zależności od kultury w międzynarodowym środowisku biznesowym. Różne koncepcje tego, co oznacza bycie na czas, często mogą prowadzić do nieporozumień.

Na przykład, gdy Amerykanin może przybyć na spotkanie kilka minut wcześniej, kolega z Włoch lub Meksyku może przybyć kilka minut – lub więcej – po zaplanowanym czasie rozpoczęcia.

Wraz z różnicami w etykiecie pojawiają się różnice w postawie, szczególnie w stosunku do takich rzeczy, jak konfrontacja w miejscu pracy, zasady i przepisy oraz zakładane godziny pracy. Podczas gdy niektórzy mogą uważać pracę w długich godzinach za oznakę zaangażowania i osiągnięć, inni mogą uważać te dodatkowe godziny za przejaw braku wydajności lub deprecjonowanie niezbędnego czasu rodzinnego lub osobistego.

Hierarchia organizacyjna

Kraj taki jak Japonia, który tradycyjnie ceni hierarchię społeczną, względny status i szacunek dla starszeństwa, wprowadza to podejście do miejsca pracy. Ta hierarchia pomaga zdefiniować role i obowiązki w całej organizacji. Oznacza to również, że osoby zajmujące wyższe stanowiska kierownicze cieszą się szacunkiem i oczekują od młodszych członków zespołu pewnego poziomu formalności i szacunku.

Jednak kraje skandynawskie, takie jak Norwegia, które kładą nacisk na równość społeczną, mają zwykle stosunkowo płaską hierarchię organizacyjną. To z kolei może oznaczać stosunkowo nieformalną komunikację i nacisk na współpracę w całej organizacji.

Definiując role w wielonarodowych zespołach o zróżnicowanych postawach i oczekiwaniach hierarchii organizacyjnej, łatwo zrozumieć, dlaczego te różnice kulturowe mogą stanowić wyzwanie.

Ciekawostki

  • Dla specjalistów z Niemiec dokładność oraz terminowość to podstawa.
  • Szczegółowość to obca cecha Hiszpanom, podstawą dobrze ugruntowanej współpracy jest sympatia do drugiego człowieka.
  • Tak samo jest ze specjalistami z Japonii – bez zaufania do partnera, sfinalizowanie umowy jest wręcz niemożliwe.
  • Amerykanom przyświeca dewiza ‘Czas to pieniądz’, szanują oni swój czas i stawiają na punktualność.
  • Dla Włochów kwadrans spóźnienia to nic dziwnego, takie spóźnienie dalej oznacza ‘bycie na czas’.
  • Francuzi szybko finalizują interesy i tak samo szybko mogą się z nich wycofać.
  • Rosjanie nie planują długofalowo, podejmują decyzje na bieżąco, pod wpływem chwili.


Choć duża część naszych klientów to firmy i instytucje polskie, cenimy sobie bardzo kontakty z naszymi zagranicznymi kontrahentami z całego świata – biznes jest wtedy z naszej perspektywy dużo bardziej różnorodny, a co za tym idzie po prostu ciekawy w tym międzykulturowym wymiarze.

Jeżeli Twoja firma potrzebuje pomocy w modernizacji infrastruktury bądź doborze sprzętu, skontaktuj się ze specjalistami z naszego portalu.

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami.

Dodaj komentarz


Najnowsze artykuły

Potrzebne Wam nowe monitory? Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę.

Potrzebne Wam nowe monitory? Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę.

Coraz więcej czasu spędzamy przed ekranem monitora. W zależności od wykonywanego zawodu, stanowiska pracy, różne są wymagania co do posiadanego…

Czytaj więcej
Backup danych

Backup danych

Im bardziej wrażliwe i wartościowe dane, tym szybciej należy zastanowić się nad tym, jak najlepiej je zabezpieczyć.

Czytaj więcej
Regaty Lenovo

Regaty Lenovo

Regaty Lenovo to wydarzenie branżowe, które od lat cieszy się ogromną popularnością wśród partnerów biznesowych Lenovo.

Czytaj więcej